vrijdag 4 maart 2011

CONTRA-interview

Gaël Andrea Gori (foto: Afrodite Trevlopoulos)
‘Onverantwoord? Dat zeker!’

Gaël Andrea Gori, een 22-jarige studente Talen, vindt dat de mode-industrie teveel nadruk legt op het imago van jonge meisjes.

‘Ouders willen hun kind in de spotlight zetten om er uiteindelijk zelf in te komen staan. Deze beelden in de Parijse Vogue, die door Tom Ford zijn bedacht, doen me denken aan de verschrikkelijke missverkiezingen die men in Amerika houdt voor kleine meisjes tussen de twee en tien jaar. Men zou ze zeker niet mogen aanmoedigen om zoveel make-up te dragen. Het is natuurlijk eerder de wil van de ouders, want op zo een jonge leeftijd kan een meisje niets belangrijk beslissen. Ik ben ervan overtuigd dat dergelijke ervaringen een negatieve impact zullen hebben op het latere zelfbeeld van de meisjes. Je stelt kinderen op zo een leeftijd best niet bloot aan oppervlakkige aandacht, want ze zijn nog zo kwetsbaar en zoals elk meisje ook nog eens beïnvloedbaar. Dit alles doet me denken aan het tv-programma Toddlers and Tiaras, waarin kleine meisjes van jongs af getraind om perfect naar missverkiezingen toe te leven. Onverantwoord? Dat zeker! De grote tijdschriften en de magere modellen die erin verschijnen hebben al een enorme invloed op volwassen vrouwen en dus zeker op jonge meisjes! Naar mijn mening is deze fotoshoot trouwens bedoeld om te provoceren en een bepaalde reactie uit te lokken. Het zijn daarom geen lelijke foto’s, maar ze stralen geen kinderlijke vreugde of plezier uit. Het zou heel wat positiever zijn als ze al lachend of spelend gefotografeerd zouden worden. Maar het artikel en de foto’s waren blijkbaar niet provocerend genoeg, want de meisjes dragen ook nog eens bont. Ik stel me dan serieuze vragen bij het doel van deze foto’s. Onbewust stuurt men signalen uit dat het dragen van bont oké is. Mijn advies? Liefste Mr. Ford, laat kinderen zo lang mogelijk onschuldig blijven, er staat hen al genoeg leed te wachten als ze ouder zijn.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten