woensdag 11 mei 2011

Reportage: Opkomst van Belgische blogs


Belgische blogs zijn niet the next big thing

In de zee van blogs zijn de Belgische niet te negeren. Kim Siroyt en Tom Tack zijn bloggers van het eerste uur en maken de hele evolutie van dichtbij mee.
Terwijl men in het buitenland al samenwerkingen met bloggers aangaat, begint het bij ons nog maar pas te kriebelen. België mag dan geen regering hebben, blogs zijn er in overvloed! Bloggen is hip en iedereen mag het weten.

I love Belgium

Een blog beschrijven, kan je niet. Met een blog kan je dingen doen: van de wereld veranderen tot je aankopen tonen. Blogs zijn wat ze willen zijn en wat wij er van maken. Belgische blogs gaan eerder over mode, beauty en lifestyle, vaak met een persoonlijke toets. Kim Siroyt, 24-jarige masterstudent in de Communicatiewetenschappen, studeerde eerder al drie jaar journalistiek in Brussel. Schrijven is haar passie en in augustus 2010 startte ze Brunette Blogging. ‘Bloggen leek me een goed idee, aangezien ik hou van mode en schrijven en er later ook mijn beroep van wil maken. Op deze manier kon ik mijn talenten tonen aan de rest van de wereld en ik hoopte ermee verder te geraken in het wereldje.’ 

Dat wereldje wordt geleid door de pr-bureaus. Tom Tack, blogger en oprichter van PURE pr, zit er letterlijk middenin. Samen met zijn vriend Stijn Verlinden, richtte Tom vorig jaar I love Belgium (ILB) op. ‘Stijn had al jaren een idee, maar zag het vrij groot: van ILB-feestjes tot openingen van gallerijen. Dat idee is uiteindelijk vereenvoudigd geweest tot de huidige blog.’ Op de Elle Style Awards 2010 kregen de jongens de prijs voor Best Belgian Blog. Verdiend, want Belgisch, dat zijn ze zeker. PURE pr bevat alleen maar Belgische merken en ook op de blog komt ons landje vaak terug. ‘In blogs vind je al zoveel terug, dat we daarom resoluut kozen voor één concept. Als je een target hebt, toon je meteen de kracht van je blog. België mag dan wel klein zijn, onze content is dan weer heel breed.’

Blogs in de lift

Een jaar geleden had je enkele blogs, die vooral te maken hadden met de Brusselse scène. Vandaag tellen we meer dan 40 blogs op het verzamellijstje van Elle Belgique. De bloginhoud verandert van persoonlijke dingen tot commerciële bezoeken aan showrooms. De pr-wereld weet als geen ander wie ze moeten strikken. Voor bloggers komt dit goed uit: ‘Bloggers zijn zich sterk aan het positioneren’, zegt Tom. ‘In het begin was het wat losjes, maar nu heb je bijvoorbeeld blog meetings dat door de bloggers zelf georganiseerd worden. Ook in de pr, waar we zelf actief in zijn, vragen de klanten er naar.’ Bij PURE pakken ze het echter anders aan. Tom en Stijn weten als geen ander hoe de pr tegenover de bloggers staan, dus zij brengen er verandering in. ‘Wij proberen bloggers persoonlijk te kennen. We sturen niet van elk product een mail naar elke blogger als ze er niet om hebben gevraagd. Als we hen nog niet kennen, nodigen we ze liever eerst eens uit voor een event of persdag. Pas daarna beginnen we ze te spammen (lacht).’

Ook Kim beseft dat bloggers een grotere rol beginnen te spelen: ‘Ik heb er met een medeblogster, die al iets langer bezig is, over gepraat. Zij ziet ook dat er pas sinds een paar maanden aandacht is voor bloggers. Het zit in de lift, maar het is nog niet waar het moet zijn, in vergelijking met andere internationale blogs.’ Hoewel onze bloggers nog niets ontwerpen voor een groot merk, zijn we toch al goed op weg. Onlangs probeerde de winkelketen Francis Férent iets uit. Bloggers werden uitgenodigd met als bedoeling de collecties te bezichtigen. Wat erna volgde, was voor iedere blogster een grote verrassing. Zelf mochten ze een outfit samenstellen waarin ze dan gefotografeerd werden. PURE behandeld hun bloggers ook op een speciale manier: ‘Wij krijgen voor onze blog mails van pr-bureaus met content dat helemaal niet bij ons past. Dan vraag ik mij af of ze de blogs wel degelijk lezen of ze gewoon toevoegen aan de perslijst? Er wordt te veel random gestuurd, terwijl ik vind dat je contentgericht moet werken.’

Blogopvulling

Maar ook een blogger moet content bieden aan zijn lezers. De bekendste blogs zijn meestal diegene waar de blogger haar/zijn outfits deelt met de lezers. Het is een online magazine, maar dan met gewone mensen, zoals jij en ik. Maar niet alle blogs bieden dezelfde content. Wie op ILB gaat, weet wat hij er kan vinden. Tom en Stijn verzamelen content door hun connecties. ‘Doordat we een persbureau zijn hebben we connecties, maar verder ken ik ook veel architecten uit Brussel. Stijn kent dan weer veel mensen in de modewereld. Netwerken doet heel veel, want je leert niet alleen mensen kennen, je doet ook inspiratie op.’ Kim biedt dan een mix aan van outfits en teksten. Die gaan momenteel over alles wat de blogwereld aangaat. The private life of a blogger, The perks of blogging en Blogging walhalla zijn maar een paar titels van de teksten die ze schreef. 

Volgens Tom werkt een blog met alleen maar outfits heel limiterend. ‘Het gaat altijd over één en dezelfde persoon in een bepaalde stijl. Het is gewoon blogopvulling.’ Veel outfits komen terug en dat heeft zo zijn voor- en nadelen. Je lezers herkennen stukken en leren je stijl daardoor beter kennen, maar het is na een tijd ook weer voorspelbaar. Kim, die zelf ook haar outfits deelt met haar lezers, bekijkt het anders: ‘Als ik de stijl van een blogster leuk vind, dan wil ik zien wat ze draagt en hoe ze dat doet. Sommige bloggers zijn alleen hierdoor bekend, maar lezers en medebloggers snappen soms niet waarom. Dan probeer ik mij gewoon even in te beelden wat ze ervoor moeten.’

Behalve teksten en foto’s, vinden we op blogs ook andere dingen terug. De zogenaamde giveaways, een wedstrijd waarbij de lezer een aantal dingen moet doen om iets te winnen, vallen ook erg in de smaak. De website van de Independent Fashion Bloggers (IFB)-gemeenschap schreef onlangs over het fenomeen en zijn gevolgen. Ze vroegen zich af wie er eigenlijk het meeste uithaalt: de bloggers of de merken? IFB ziet de giveaways als commerciële inhoud dat wel meer betrokkenheid vergt van de lezers dan een gewoon artikel. Ook brengt zo een post meer internetverkeer teweeg, maar dat is niet altijd even kwalitatief. Meestal haken de meeste lezers na de wedstrijd af en volgen ze je niet meer. Anderzijds worden de lezers ook wel getrakteerd op iets leuk, als ze iets winnen natuurlijk. Op ILB zul je het nooit vinden, maar Kim kan alvast niet aan het fenomeen weerstaan.

Tijdelijke trend?


Tal van blogs verschijnen uit het niets, maar sommige mensen snappen het concept nog niet helemaal. Diegenen die dat wel doen, die proberen even mee. De meeste blogs die nu opstarten doen het met de verkeerde bedoelingen. 'Velen denken dat bloggers geld verdienen en altijd met een goodiebag naar huis gaan, terwijl men ze zoals een gerespecteerde journalist behandeldt. Het irriteert me als mensen beginnen bloggen voor gratis spullen. Ze hebben geen idee wat er allemaal bij komt kijken. Anderzijds zal het wel snel duidelijk worden welke blogs dat zijn en dan vallen ze door de mand’, aldus Kim.

Is bloggen eigenlijk een tijdelijke trend? Kim en Tom zijn er allebei van overtuigd dat de goeie blogs wel zullen blijven bestaan. ‘Het kan ook zijn dat veel bloggers met een passie voor schrijven, zullen evolueren van een blog naar een magazine. Dat zou leuk zijn om die verschuiving te kunnen meemaken!’, zegt Tom. Blogs zullen succes blijven hebben, omdat ze net andere content leveren dan magazines. Blogs zijn persoonlijk en daarnaar zijn de mensen op zoek. Er is dus een grote kans dat die interesse blijft. Kim is er alvast vrij positief over. De vraag is dan uiteindelijk of Belgische blogs groot kunnen worden? Tom antwoordt eerlijk: ‘Ik geloof in succesvolle blogs, maar internationaal zullen Belgische blogs weinig weerklank hebben. Tenzij je een persoonlijkheid hebt zoals Tavi van The Style Rookie, het 14-jarig meisje dat iets kan doen dat we nog niet zagen. Belgische blogs zijn niet the next big thing.’

Klik op de afbeelding voor de originele grootte
Klik op de afbeelding voor de originele grootte

2 opmerkingen: