Bezoekers van de Bruul kunnen binnenkort alleen nog maar gaan shoppen in één H&M. De oudste winkel zal verdwijnen en maakt daarmee plaats voor iets nieuws. Is het een gevolg van de komst van Uplace en zullen er nog andere winkels verdwijnen?
De shopboulevard van Mechelen trekt lang niet alleen zijn eigen bewoners aan, maar ook mensen vanuit andere steden. Studente kinder – en bejaardenopvang Helena Goossens (17) woont in Leuven, maar bezoekt regelmatig haar oma in Mechelen. ‘Een bezoekje aan mijn oma combineer ik vaak met shoppen in de stad. De Bruul biedt net iets anders dan wat ik in Leuven kan vinden. Ik shop vooral bij de grote ketens, zoals Zara en H&M.’ Helena en vele andere modeliefhebbers zullen voortaan nog maar in één H&M terechtkunnen. De komst van Uplace in Machelen zou deze mensen meer mogelijkheden kunnen bieden.
Offensieve aanpak
Mechelen heeft echter geen klacht ingediend tegen Uplace bij de Unie Voor Zelfstandige Ondernemers (UNIZO) en is dat ook niet van plan. ‘Het lijkt dat Mechelen wel schrik heeft van het project, maar ze gaan offensief in de aanval door de Bruul te promoten.’ zegt Laure Stuyck, persverantwoordelijke van UNIZO. Uit een studie blijkt dat mensen zo’n shoppingcenters maar één keer bezoeken en er dan genoeg van hebben gezien. Volgens Stuyck kan het project wel werkgelegenheid bieden, maar is succes niet gegarandeerd.
Burgemeester Bart Somers probeert al jaren van Mechelen een gevestigde waarde te maken. Naast een studentenstad, moet dit ook een winkelstad kunnen worden. De komst van ketens is dus altijd welkom. ‘Mensen zullen altijd shoppen in ketens, omdat je er veel vindt voor een redelijke kwaliteit’, zegt Cindy Van Dyck, verkoopster in Zara, ‘Ik denk dat wij ons dus geen zorgen moeten maken, want we zitten hier in een aangename omgeving.’ Wat de oude H&M zal vervangen is nog niet geweten, maar geruchten deden al de ronde dat de Britse modeketen New Look, bekend van zijn goedkope schoenen, zijn intrede zou maken.
Werk aan de winkel
Mechelse zelfstandigen voelen uit geen enkele hoek concurrentie. Kelli Van Hees, eigenares van de winkels Lily en Mr + Mrs Tweed, snapt de kritiek op Uplace niet: ‘In zo’n centrum zitten alleen maar ketens, terwijl je hier in Mechelen een mix van beide vindt. Hier kunnen ze tenminste nog naast elkaar bestaan en elkaar opvullen waar nodig.’ Volgens Kelli geven de ketens op de Bruul een zekere boost aan de geloofwaardigheid van Mechelen als winkelstad. Deze is in de loop der jaren verbeterd, maar het is nog niet genoeg. ‘Ik zit vaak met ideeën en ik wou dat jonge mensen deze konden uitwerken. Mechelaars spelen vaak op safe, maar gelukkig is er de hogeschool. Zonder die studenten zou Mechelen een pak saaier zijn.’
De sociale media hielp Kelli al goed vooruit, want ze bereikte hiermee klanten buiten Mechelen. De promotie van de Bruul zou dit soort media goed kunnen gebruiken. ‘Als de stad deze als echte winkelstraat wil profileren, hebben ze wel nog werk aan de winkel’, zegt Kelli, ‘Wij hebben eigenlijk maar een halve Bruul, omdat er een heel deel is waar niets mee gebeurt. Daar liggen zoveel gemiste kansen voor het stadsbestuur!’
Het stadsbestuur zit echter niet stil: men promoot ook wonen boven de winkels op de Bruul. Boven de kledingwinkels CoolCat en H&m, op de hoek van de Bruul en de Borzestraat, zou een nieuw woonblok met 19 appartementen en lofts komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten